Kontakt med den andra världen

Gick som vanligt på mitt nattpass på måndagskvällen.
Vi fick rapport av kvällssköterskan att det var några patienter som var dåliga.
När vi går runt vid 22-tiden så hittar vi först en man avliden på sal 14.
Vi ringer anhöriga och meddelar.
Kort därefter så hittar vi ytterligare en patient avliden, en kvinna på sal 3.
Går för att ringa hennes anhöriga medans mina kollegor går till sal 14 för att göra iordning mannen.
När jag sitter på expeditionen hör jag att det larmar på toalett nr 17.
En signal sedan tystnar det.
Tänker att det var någon av mina kollegor som svarade snabbt.
Kort därpå ringer det igen på 17, en signal, sedan tystnad.
Efter en stund så kommer min kollega.
Hon är färdig på sal 14.
Medan vi står och pratar ringer det på sal 1, sedan tystnad.
Kort därpå ringer det på sal 17 IGEN!
Vid det här laget är vi lite skärrade.
Spökar det?
Jag beslutar mig för att gå och kolla på 17.
INGEN DÄR!
Då larmar det igen. På 17
Sedan på 16 och sedan på 19. På ingen av salarna är det någon patient.

Min kollega berättar att en gång när hon jobbade natt så avled en patient.
När hon kommer ut så sitter en stor svart fjäril på väggen i korridoren
EN SORGMANTEL.
När hom kommer ut så flyger fjälrilen för att sedan försvinna helt.
Vi har hört och sett många konstiga saker på avdelningen,
bland annat på sal 2 där vi ofta vårdar våra sjukaste patienter.
Klockan går baklänges där inne ibland. Vi är så vana vid detta så vi reagerar knappt längre. 
Kanske finns det tekniska förklaringar till allt detta?
Men det är konstigt att det ALLTID inträffar när någon avlidit.

Jag är i botten ingen vidskeplig människa men jag tror att det finns
saker vi inte kan förklara. Framför allt så tror jag att djur har en utvecklat sinne för detta.
För tio år sedan när min far hade dött så gick jag kort därefter förbi kyrkogården med
mina föräldrars Golden Retriver.
Hunden hade varit min fars allt. De hade en speciell kontakt.
När jag kommer vid infarten till kyrkogården sätter sig hunden rakt upp och ner och vägrar gå.
Han ska bestämt in på kyrkogården.
Jag beslutar att bara hänga med och se var han tar  vägen.
Hunden fullständigt drar mig in på kyrkogården och bort till minneslunden.
När han kommer fram så sätter han sig och tittar på en plats.
Han sitter så i ungefär tio minuter. Sedan går han lugnt därifrån

Nu kanske ni undrar min natt slutade?
Jag gick och öppnade fönstret på de avlidnas salar.
Sedan var det tyst hela natten.


Kommentarer
Postat av: TT

Oj! Tuff natt! Ja, tufft jobb överhuvud taget...

Jag är helt övertygad om att det finns något oförklarligt och jag tycker det är väldigt fascinerande.

När vi flyttade till Sura var det full aktivitet i lägenheten, nu har det lugnat sej eller så har man vant sej.

Tequila sprang i början ut i hallen och hälsade på någon som vi inte såg bland annat, och katten satt och "klappade" på något på sovrumsgolvet en dag när jag tittade in.

Ofta hör man att någon kommer uppför trappan, och brorsan såg tillochmed en skepnad när han var hos oss, han är väl mer mottaglig än mej.

Ändå är han mer skeptisk än mej!

2008-11-19 @ 15:24:51
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Anki N

Klart att de som lämnar oss för de som kommer efter (vad de nu må vara) gör en sista grej för sitt liv. Att öppna fönster och låta dem vandra vidare är något som alla konstigt nog gör, även de som inte tror på det. Konstigt - men sant.

Hoppas de gått vidare nu i lugn o ro då, så det lugnar sig på Er avdelning.



Kramiz Anki

2008-11-19 @ 15:48:54
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: Kristin

Nackhåren reser sig... Jag tycker det är häftigt och läskigt på samma gång, men jag är övertygad om att de på andra sidan gör sig "hörda" ibland.



Kramar till dig!

2008-11-19 @ 18:15:55
URL: http://tovefrida.blogspot.com
Postat av: Kattis

Godmorgon!

Hoppas du har sussat gott.

Du får ha en bra och kön lördag!

KRAM

2008-11-22 @ 08:09:58
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: Anki N

hummm...här har ingen varit hemma på ett tag då, hoppas nu inte spökena tagit henne...hemska tanke.



Tjillevipp

2008-11-22 @ 11:38:32
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: Kattis

Godmorgon!

Hoppa du får en bra dag!

Kram

2008-11-26 @ 06:34:29
URL: http://kattis11.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0