Existensiella frågor sent en lördagkväll

Tyra: Mamma, hur fort snurrar jorden?
Jag: Jag vet inte.
Tyra: Snurrar den så här fort (visar snabba cirklar med armarna)?
Jag: Jag vet inte men vi kan ta reda på det imorgon.
Tyra: Varför ramlar man inte omkull när jorden snurrar, man borde ju bli yr i huvudet?
Jag: Därför att jorden är så stor att det inte känns.

Tyra tänker ett tag och kommer sedan in på ett helt annat spår.

Tyra: Hur vet man att någon är död?
Jag: Man ser eller hör inte att den andas och så känner man att hjärta har slutat slå.
(Håller handen på mitt hjärta)
Tyra: Vad händer om man står upp när man dör?
Jag: Då ramlar man ihop, men de flesta dör långsamt och är kanske sjuka och har ont innan. Som på mitt jobb du vet. Då får de en massa medicin så att de inte ska ha ont. Sen när de dör så tycker de nog att det är skönt för då har de inte ont längre.
Tyra: Nej när man är död kan man ju inte känna någonting så då kan man ju inte ha ont.
Jag: Neeeej.
Tyra: Då blir man bara aska.
Jag: Ja
Tyra: Den är grå.

Två minuter senare sover Tyra gott, nöjd med svaren på dagens frågor.


Kommentarer
Postat av: Kattis

åH, DESSA HÄRLIGA FUNDERINGAR BARN HAR. faST HUR SKA MAN ANNARS LÄRA SIG NÅT OM MAN INTE FUNDERAR I SÅNA BANOR?Oj..

Må gott och sköt om dig!

KRAM

2009-04-20 @ 11:59:27
URL: http://kattis11.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0