Nu ska det renoveras

En hel vecka ledigt..
Men, jag ligger inte på latsidan. Jag tvättar taket och spacklar lite hål. Sedan ska det målas i två omgångar.

På fredag dundrar Putte hantverkare in med sin kompanjon för att riva ner våra fula vita strukturtapeter. Det ska bredspacklas och slipas på gamla tretexskivor, därav anledningen till att jag inte gör det själv.  Jag blev inte nöjd med övervåningen så därföröverlåter jag mitt stora vardagsrum till någon professionell. Jag misstänker att jag annars skulle få hålla på i flera veckor innan jag blev nöjd.  Nu görs det på två dagar.

Att välja tapeter visade sig inte vara det lättaste. Är det någon som har upptäckt hur mycket olika tapeter det finns? Inte lätt för någon som jag som har så oerhört svårt att bestämma sig. Dessutom har min man och jag lite olika smak ibland. Vi blev nästan osams igår kväll.

Jag var inne på lite fegt beige/vit medan han var mer inne på grått. Jag tycker det är så snyggt med det vita enkla men håller med om att det kan bli lite kalt ibland. Blev så inspirerad av senaste numret av Sköna Hem där de visade ett helt underbart hem med en skön mix av gamla och nya saker.


Kristall och fattigmanssilver samsas med rå industridesign hemma hos Kim och Björn. De har totalrenoverat sin våning i lantlig stil med inslag av fransk espri och gustaviansk förfining. 

Gamla tryck, en urtavla och en spegel bildar en vacker grupp på väggen. Intill står franska fönster-luckor,
I det lilla köket har Björn och Kim blandat gamla möbler med rostfria vitvaror. Trots det rostfria känns köket ombonat och trivsamt. Köksinredningen kommer från Ikea, ett allmogebord med plats för två står mitt på golvet. Stolarna heter Tolix. I den antika kronan har Björn hängt glasprismor och vindruvsklasar i grönt som tar upp bordets färg. I stället för överskåp som inte passar i den lantliga stilen har de två vitrinskåp i furu, där allt porslin i serien Musselmalet, Kongelig dansk, är samlat.

Till slut så enades vi om en lite gråbeige nyans.  Det hade jag inte så mycket för visade det sig.När jag väl kom till färgaffären så tycket Sven som jobbar där att jag skulle ta en gråare nyans då vi har mycket vita och mörka möbler hemma. Nu hoppas jag verkligen att det blir bra för nu är beställningen på åtta rullar gjord. Men som ni ser ovan så passar även grått till lite avskalat vitt och beige.

Återkommer med bilder när det hela är färdigt!


Kommentarer
Postat av: Anki N

Oppss..här kommer jag. Renovering på tapeten, med tapeter. Inte nog med att det finns många att välja på det är svårt att se dem i helhet också, alltså hur blir de väl uppe på väggen? Vi tapetserade vår hall för ett år sedan snart, är redan trött på den. Men de e ju bara ett lager tapeter så om jag kan bearbeta min älskling så kanske jag får nya nån gång, men först får vi väl göra färdigt hela huset. Vågar inte bara andas nytapetsering ännu..hihi.

Ska bli spännande att se hur det blir hemma hos Dig.

Ha en skön afton

Anki N

2009-04-01 @ 20:40:02
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: TT

Vi målade vårt vardagsrum grått när vi flyttade in i det gamla vraket till lägenhet, och jag var inte så pigg på det. Vi har också helt olika smak...

Men det blev jättesnyggt och man kan ju matcha med vad som helst.

Trodde inte våra beiga soffor vi köpte skulle passa men det funkade!

Däremot har vi sandbeige i hall och matrum... urk så trist det är. :o) Men mannen valde...

2009-04-02 @ 15:12:12
URL: http://tyratok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0