Att ta ansvar för sina känslor

Som ni alla vet vid det här laget så tror jag på tankens kraft och att jag kan förändra mig själv genom mina tankar.
Det är så lätt att skylla sina olustiga och obekväma känslor på någon annan. Att läsa den här texten är just nu bra för mig. Den får mig att inse att jag själv kan välja vad jag vill känna och tänka.
Därför läser jag denna  text just nu  varje kväll innan jag går och lägger mig.

Jag har ett problem just nu. Jag är ur balans. Det är sant.
Men jag skyller inte på dig för att jag känner so m jag gör.
Jag gör inte dig skyldig för att jag just nu är störd.
Något i det du sa eller gjorde väckte något i mig
- men det jag känner har inte med dig att göra.

Jag är ännu inte medveten om varför jag känner så här.
Jag vet bara att ytterst sällan är jag störd av de skäl jag tror.
Därför skyller jag inte på dig för att jag känner allt det jag känner.

Jag har mina känslor.
Men det är inte du som är orsak till mina känslor.

Orsaken till mina känslor finns i mig.

Det är inte särskilt konstruktivt att anklaga dig för
ett problem jag själv har.

Därför gör jag mig inte till offer för dig.

Jag ger dig inte skulden för att jag via dig blir
påmind om mina egna problem och ofullkomligheter.

Jag ser allt detta

Det är fantastiskt.

Kay Pollak " Att välja glädje"

Kommentarer
Postat av: Berit

Så kloka ord.

Jag har för några år sedan lyssnat på Kay Pollak och det var mycket intressant. Man måste påminna sig själv ibland att det är jag själv som avgör vad jag ska känna.

2009-08-14 @ 11:11:29
Postat av: V

Mycket klokt.

Jag ska också ta tag och läsa min Kay.

Tack för påminnelsen.

2009-10-05 @ 13:15:26
URL: http://vick2ria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0