Elefant börjar på L

Min dotter är just nu väldigt intresserad av siffror och bokstäver
Hon kan ägna en stor del av dagen att skriva på papper och sin griffeltavla alla ord hon kan.
Majoriteten av hennes frågor just nu handlar om vilken bokstav vissa ord börjar på.
Denna konversation ägde rum ikväll innan hon somnade:

Tyra: Mamma vilket djur börjar på A?
Jag: Apa
Tyra: Vilket djur börjar på F
Jag: Fågel
Tyra: Mamma Elefant börjar på L, eller hur?
Jag: Nej , det börjar på E (jag ljudar E så att hon hör)
Tyra: Men mamma, det hör du väl att det börjar på L.  LLLLefant
Efter ytterligare tre försök att få henne att förstå att Elefant börjar på E ger jag mig när jag tycker att hennes förklaring är ganska logisk, och jag inte orkar att argumentera längre.
Jag: OK det börjar väl på L då!
Tyra: Nej,  mamma nu hör jag att det börjar på Ä. Älefant!!!

Helt plötsligt svänger konversationen hundraåttio grader

Tyra: Mamma fanns det bestick på din tid?
Ibland önskar jag att jag kunde få uppleva allt som rör sig i min dotters hjärna.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0