Skräcknatt

Vaknar kl 23.55 av att Fredrik sliter upp balkongdörren för att sedan kasta sig in igen.
Snabbt sätter han på sig byxor och tröja och störtar ner för trappan.
-Det är någon utanför vid bilen
Jag står kvar en stund men slänger sedan på mig en morgonrock och går sedan ner för trappan.
Jag hör Fredrik skrika på någon utanför på framsidan
-Vad gör du på våran tomt?
Killen ligger ner på mage i vår rabatt och Fredrik står och håller honom nere med hjälp av knät och med den andra handen har han ett polisgrepp om killens hand.
Killen skriker, inte så kaxig nu:
- Jag har inte gjort något, jag har inte gjort något.
Jag tänker att det är säkert bara en snorunge som är ute och busar och säger åt Fredrik att ta det lugnt.
Helt plötsligt som från ingenstans så ser jag en annan kille komma farande, maskerad med luvtröja och schal för ansiktet. I handen hålller han ett järnspett som är cirka 40 cm långt.
Jag blir livrädd och skriker åt Fredrik som precis hinner undan och rusar uppför trappan. Vi hinner precis stänga grinden till terassen då Fredrik får tag på en träsoffa och s
länger den på killarna. De flyr granngatan upp.
Jag rusar in i huset och försöker ringa 112. Mina händer darrar och jag får slå numret flera gånger innan jag kommer fram.
Polisen skickar en bil på en gång. Som tur är så är en polisbil på väg från Västerås till Fagersta .
De passerar precis Surahammar då de hör larmet. De svänger in från 66:an och  börjar jakten på förövarma.
Hemma sitter vi vid bordet i vardagsrummet. Mina stora barn har vaknat och vi känner oss ganska skärrade.
Vi pratar om vilka det kan vara.  Min son berättar att det är stökigt i skolan och att det förekommer mycket droger.
Jag har hört det på ett föräldramöte för ett tag sedan jag också. De frågar om hur gammal han såg ut att vara. Tror att de kanske kan vara i 15-16 års åldern.
Efter ett tag kommer polisen. De har hittat en grabb som de vill att Fredrik ska identifiera. De frågar hur han känner inför det och Fredrik säger att det går bra.
Ut kliver en liten kille med huvjacka och schal.
- Inte var det jag , inte var det jag??????
Fredrik svarar:
- Nej det var inte du..

Tyvärr är det inte samma kille som Fredrik höll i och att identifera den maskerade är nästintill omöjligt.
Vi får iallafall reda på att killen erkänt att han varit där och att han namngivit sina kompisar.
Efter ett långt förhör av polisen går vi in igen.
Min stora dotter är så rädd att hon inte törs sova i sitt rum. Min son suckar och säger att han inte är ett dugg rädd och går lugnt in i sitt rum som ligger närmast vägen. Han somnar på en gång.
 Vi går ut och hämtar gästsängen och baxar upp den för trappen till sovrummet. Vi lägger oss ner och försöker slappna av men det är omöjligt.
Vi ligger och pratar och jag försöker läsa lite i min deckare (precis som om inte verkligeheten vore spännande nog)
Fredrik kommer också och lägger sig efter en stund.

Klockan två så smäller det igen. Det låter som om någon har sparkat in en fotboll hårt mot garageväggen.
Skärrade smyger vi alla tre ner i mörkret och står och trycker bakom gardinerna i vardagsrummet.
Gatan är tom, likaså tomten.
Efter ett tag ser vi det, någon har kvaddat framrutan på bilen totalt. Den är helt krossad.
De har alltså kommit tillbaka och hämnats.
Vi får återigen ringa polisen. De kommer efter ett tag och konstaterar att det "BARA" rutan som är krossad och att det inte är andra skador på bilen.
Vi lyckas somna kl tre. Fredrik har tagit fram kofot och satt för källardörren så att ingen ska komma in utan att det hörs.  Det blir några timmars sömn innan vi vaknar. Först så känns allt som en mardröm, sedan kommer  den bistra verkligheten att det faktiskt har hänt.
Hela förmiddagen går åt till att förhöras av polisen. Fredrik hittar en ficklapma i rabatten som vi lägger in en låda. Den ska användas som bevis

Ikväll har Fredrik varit runt och pratat med grannarna, vi har bytt telefonnummer och lovat att vi ska hjälpas åt om det hörs något utanför och om det skulle hända igen. Vi har tagit fram spadar och satt vid dörren och ställt stolar framför altandörren.
Det var modigt av Fredrik att agera men jag törs knappt tänka på vad som skulle kunna ha hänt om jag inte varit ute och förvarnat honom. Kanske hade han fått men för livet av slag i huvudet.
Tack vara Fredriks agerande så sitter nu alla tre häktade och jag hoppas att vi på nåt sätt kan få ersättning för de skador de gjorde på bilen.
Snart så kommer vår hund till familjen. Jag tror att han ska få bli en vakthund.


Inte riktigt så här skräckinjagande kommer han nog bli....

Kommentarer
Postat av: flay

svar: aw.. fan va söt du är :')

asså ååh.. jag saknar er så HIMLA mycket, :( jag hoppades ju på att komma imon men så fanns det bara första klass hem.. fan! men jag ska kolla nu senare ikväll och imorgon bitti, hoppas verkligen! <3





... ni är VÄLDIGT duktiga, vilka jävla idioter!!!!! freddie fish är en hjälte :) <3333

2008-09-26 @ 18:56:40
URL: http://flajzan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0