YOGA







Igår kväll så var jag på terminens första yogapass. Det var så skönt att komma igång igen.Jag går en gång i veckan för en helt underbar yogalärare som heter Cristel. Hon har lärt mig så mycket under de tre terminer som jag har tränat för henne.

Yogan  har, som ni kanske vet , sitt ursprung i Indien och är en i högsta grad levande och effektiv mångtusenårig metod för att vitalisera, stärka, rena och balansera kropp, sinne och själ. Yogatraditionen ser människan som en odelbar helhet av kropp, själ och ande. Man kan säga att den är det äldsta systemet i världen för personlig utveckling. Jag började med Yoga som motvikt till all annan träning jag har sysslat med genom åren. Den har varit väldigt prestationsintriktad och jag som alltid haft väldigt höga krav på mig har ibland känt mig tvungen att prestera även då jag inte behövde.

På min yoga utövar vi Hahta yoga.  Hatha yoga är den ursprungliga klassiska yogan.

En viktig del av yogan är att fördjupa relationen till sig själv, att utveckla närvaro och stärka livskraften. Ett yogapass består av fysiska övningar, andningsövningar, avslappning och meditation. Dessutom får vi varje gång saker vi ska tänka på speciellt under varje pass. Det är fantastiskt egentligen vad man kan åstadkomma bara genom att andas rätt. Hur många av oss går inte och andas fel. Om man kan medvetandegöra detta så orkar man mer och är mycket snällare mot kroppen.

Det är inte alltid så lätt att stänga ute omvärlden under det nästan två timmar långa passet. Det kräver lång övning.
Ofta tänker man på dagen som varit eller vad man ska göra imorgon. Det är också svårt att inte jämföra sig med andra.
Jag som ALLTID varit en tävlingsmänniska ville i början gärna titta på vad de andra kunde och hur mycket de orkade med olika övningar. Nu börjar jag kunna fokusera mer på mig själv och lyssna på vad min kropp vill.

Min dröm är att en dag bli yogainstruktör eller iallafall gå en fördjupand kurs. Det SKA jag göra om det så ska bli för pensionärer på hemmet.
Dröm nr två är att åka på Yogaretreat på Kreta. I Agios Pavlos på södra Kreta finns ett ställe där man utövar Yoga under en hel vecka. YOGA PLUS heter detta fantastsika ställe. Resten av tiden njuter man av den vackra naturen och bara tar det lugnt. Blir man trött på att bara Yoga kan man även dansa salsa. Visst låter det underbart?

introclass                                                       boats


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0