Hitta flytet

Jag är en stor konsument av "wellness böcker" och om att utveckla sig själv. Får jag chans att gå en kurs i kommunikation eller på något annat sätt utvecklar mig själv så nappar jag direkt. Mina husgudar inom det här området är Kay Pollak och Mia Törnblom. De har handfasta tankar och övningar hur man gör för att jobba med sig själv. För en tid sedan så hittade jag en artikel i en tidning som på ett bra sätt sammanfattar deras tankar och mina egna tankar om hur man får ut det mesta och bästa av livet.
Jag vill gärna delge er dem.

För att vi ska ha flyt gäller det att skapa de bästa möjliga förutsättningarna. Kroppen behöver energi, men även mentalt och känslomässigt finns mycket att göra för att uppnås sin fulla potential.

FOKUSERING
* Stäng av telefon, e-post när du utför uppgifter som kräver din koncentration
* Identifiera ett klart tydligt mål med ditt arbete och visualisera målet
* Byt fokus och få mer energi. Att växla mellan arbetsuppgifter kan hjälpa dig att fokusera bättre.
* Identifiera varje kväll dina viktigaste utmaningar inför morgondagen och gör dessa till din högsta prioritet när du kommer till jobbet.

LIVSKRAFT
* Se till att få bättre sömn, ät inte för sent och håll ner alkoholkonsumtionen
* Ta korta men regelbundna pauser under arbetsdagen.  T ex en kvart varannan timme.
* Lär dig känna igen när din energinivå sjunker, och reagera INNAN du kör dig själv i botten
* Träna tre til fyra gånger veckan och ät var tredje timme

MENINGSFULLHEET
* Identifiera arbetsuppgifter som känns roliga och meningsfulla och som du känner att du är bra på.
* Prioritera det du känner är viktigast i livet. Avsätt tid till att slappna av eller att gå och träna.
*Identifiera och lev i enlighet med dina innersta värderingar. Till exempel går värderingen omtänksamhet dåligt ihop med att ständigt komma försent till möten. Bestäm dig för att komma fem minuter för tidigt istället.

LIVSKVALIETET
* Lär dig identifiera negativa känslor som irritation, otålighet, oro, osäkerhet. Möt dem, hantera dem, andas djupt, gå vidare.
* Förstärk POSITIVA KÄNSLOR hos dig själv och hos andra genom att uttrycka uppskattning till din omgivning.
* Lär dig se upprörande situationer i nya "perspektiv" exempelvis genom att fråga dig själv "Hur ser den andra personen konflikten i situationen" eller "Vad kan jag lära mig av denna situation?


Till slut "Leta inåt". Egentligen vet vi vad som är bäst för oss bara vi tar oss tid till att lyssna till vår inre röst,  eller med andra ord för att citera STING

" Let your soul be your pilot, let your soul guide you along the way".


                                                   


Kommentarer
Postat av: wilma

Trött på att hitta sist till alla gratissidor då poänggränserna är löjligt höga och det är omöjligt att värva folk eftersom alla redan är medlemmar? Då är http://www.freestreet.se/?r=1545 sidan för dig!! Den går till på samma sätt som alla andra sidor, men eftersom den är ny och inte har så många medlemmar går det jättelätt att samla ihop poäng! På en vecka har jag redan fått ihop presentkort på 800!(300kr (770poäng) plus en extra bonus på 500kronor som ALLA med mer än 950 poäng innan sista april får!!Det har jag ALDRIG lyckats med på någon annan sida. Passa på och bli medlem du också innan alla andra hitar dit och det blir svårare! Dessutom hinner du ju vara med i utmaningen att få 500kronor extra i bonus!

2009-03-31 @ 11:15:28
Postat av: Milla S

Underbart! Jag slukar också allt som kommer i min väg... så denna lista tackar jag för!

Verkligen punkter som stämmer och som man hela tiden behöver bli påmind om.

Så tack igen för den och för en väldigt givande blogg!

Kram

2009-03-31 @ 16:53:11
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Kattis

HEJSAN!

Ja, det är lite kul med en liten i huset, men inte för jämnan. Grannen har börjat om och jag känner att var sak har sin tid. Nu kommer det väl barnbarn om några år eller så.

Men det är kul att ha Kajsa här några dagar.

Ha en finfin dag!

KRAM

2009-04-01 @ 08:23:35
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: TT

Jag skänker också gärna pengar, men jag vill veta att det oavkortat går till rätt ändamål.

Ha en underbar dag, hoppas du är ledig och får vara ute i solen! Kram!

2009-04-01 @ 08:35:22
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag blir lika glad inombords vardje gång jag läser att människor jobbar med sig själva. Det är den bästa investering man kan göra,

Kloka ord du bjuder oss på....det tackar man för

Ha en fin d ag

krmar

Emma

2009-04-01 @ 09:15:40
URL: http://livskrafter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0