Åtta nyanser av brunt

För  drygt en vecka sedan var vi på valpträff hos Brolles uppfödare.
Det var inte mindre än åtto brorsor som kom både långväga och nära ifrån.
Brolle var klart störst tillsammans med brorsan Teddy som bor i Enköping. Det skiljde ungefär 6 kilo mellan den lättaste och största valpen. Brolle har nog mest anlag av sin pappa uppe i Norrland. Där är grabbarna verkligen grova och har mycket päls (se gärna på
http://www.tjotte.com/)

Vädret kunde inte varit bättre den här lördagen med en sol som sken från en klarblå himmel.
Uppfödaren hade fixat lite aktivietet åt oss. Vi började med att gå en tipspromenad med frågor gällande rasen Labrador Retriver. Många frågor baserade på siffror och det är något som jag är helt omöjlig på att komma ihåg.
Sedan var det dags för lite fika och mingel.
Brorsorna blev helt galna när mamma Maja efter ett tag rusade ut och pussade sina stora pojkar. Det såg faktiskt ut som om de kände igen varandra.


Mamma Maja

Sedan visade Monika och John hur man ställer ut sin hund. Lite praktiska tips och råd.
Brolle tycker verkligen INTE att detta är kul. Han blir liksom lite stel när han ska springa runt i ringen. För min del gör det ingenting. Jag tycker nämligen att hunduställningar är lite fånigt, eller rättare sagt jag känner mig fånig när jag springer runt i en ring. Det är ju så mycket mer än att hunden är fin. Det gäller att visa honom rätt och jag tror inte att jag är den rätta för det jobbet.
Vi fick även prova på att träna våra hundar att apportera.
Brolle är lite cool och seg när det gäller såna saker. Om man jämför med de andra så är han inte den mest livfulla valpen. Han är mer en liten filosof som gillar att sitta och betrakta omvärlden, gärna lite ovanifrån som på vår terass på framsidan.

Efter ett tag så släppte vi in alla grabbar i en liten inhägnad. Vilket liv det blev!
Ett gytter av bruna glada  valpar samt en svart och en gul som försökte hävda sig i den unga skaran.
Lite nervös blev jag att man skulle få med sig fel valp,  men de kom så fint till sin matte eller husse när vi ropade deras namn. Men nog kollade jag en extra gång att det verkligen var Brolle jag hade med mig hem i bilen




Dagen avslutadesmed korvätning och prisutdelning från tipspromenaden. Vi vann inte men  alla andrapristagare fick några tuggben som tröst.
Vi avslutade med en gruppbild. Det var inte lätt att få alla hundar att sitta stilla bredvid varandra och titta in i kameran.
Återigen vill jag hänvisa till Tjottes hemsida, det finns ingen som kan få sina hundar att sitta så fint på bild.




Lite "gula" labbar från Arligos tidigare kullar var också med.

En helt underbar dag med helt underbara hundar, vi hoppas på återseende snart .

Kommentarer
Postat av: Kattis

Åh, vad härligt. Massa sötnosar och så vackert väder.

Ja, du får rrösta på mig OM jag blir nominerad.

Ha en skön dag!

KRAM

2009-05-12 @ 16:18:15
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: Emma

Åh så härligt det låter...nu blir min längtan efter min änglahund Wilma så där påtaglig igen.

Ha en fin dag

kramar

Emma

2009-05-13 @ 08:45:26
URL: http://livskrafter.blogg.se/
Postat av: Milla

Vilken härlig dag, för att inte säga vår! Jag läser ikapp och inspireras av din glädje till livet!

Kram

2009-05-14 @ 14:54:20
URL: http://milla-andante.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0