Om du ska lära din dotter en sak

Just nu är det Kay Pollak som gäller för mig.
Efter ett mycket inspirerande föredrag för två veckor sedan så läser jag om hans böcker och reflekterar över det som står.
Hans budskap " Att välja glädje" kan för många kännas ganska provocerande. Hur ska jag alltid kunna välja glädje? Det kan vi inte alltid, men vi kan utvecklas så att vi befinner oss mer i glädje än i lidande genom vårt sätt att tänka.
Enligt Kay så ska vi inte bli lallande människor med pinglor runt fötterna som självutplånar oss själva. Utan tanken är att hans böcker ska lära ut hur jag kan undvika att göra mig själv till offer, och att inte acceptera - eller - själv ta på oss ansvaret för- andras negativa beteende.

Kay menar att skolan och vi vuxna borde lära våra flickor (och även pojkar, tycker jag) från årskurs ett och under hela skoltiden följande:

Det är aldrig kärleksfullt att låta sig missbrukas av någon, varken mot dig själv eller den som gör det.

Om du upprepade gånger kränks och misshandlas av din man, fru, din chef, din lärare, dina kamrater... så FLY.
VÄRDERA DIG HÖGRE. Eller som Grynet skulle ha sagt.

"TA INGEN SKIT"

Jag kommer att skriva mer om Kay framöver.


Grynet

Kommentarer
Postat av: matte

Å den måste jag läsa!!!! såg honom ge en intervju på teve för ett tag sedan och blev nyfiken.. men sedan har jag inte kommit mig för. Han verkar klok!

Ja en skuttande hund vid fötterna måste man ha :) annars är inte livet komplett. Labbe hade vi hemma för länge sedan, jättefina hundar.

2009-05-06 @ 13:12:36
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Kattis

Hallå!

Tack gumman vad gullig du är.

Alla säger att Kay är så bra. Man kanske ska gå och lyssna på honom nångång.

Ha en finfin dag!

KRAM

2009-05-06 @ 14:14:56
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: Emma

Ja Kay är en helt underbart härlig vägledare här i livet. Han har lärt mig massor.

Ladda gärna ner hans Sommarpratarprogram om du itne redan gjort det. Det är kanonbra tycker jag

Ha en fin dag och var rädd om dig

kramar

Emma

2009-05-07 @ 08:13:14
URL: http://livskrafter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0