Hemma igen

Nu är jag hemma igen efter en helt underbar vecka på "Zante".
Fantastiskt att få uppleva Grekland med min lilla dotter och bara vara.
Hon har verkligen varit otrolig. Inget gnäll utan bara varit glad och nyfiken på livet.



Tyra äter flygplansmat...

Vi anlände lite försenade vid lunchtid. När vi steg av planet möttes vi av den tunga varma grekiska värmen och den speciella doft som jag förknippar så med grekland. Jag tror att det är en blandning av cypress och jorden som finns där. Jag vet inte, men det är en speciell doft. Efter en taxiresa i 180 bland branta kurvor tog Theodor emot oss med öppna famnen och bjöd på kall dricka.

Ingen av oss hade dessvärre någon större lust att sitta kvar i värmen utan vi ville fort ner till havet och bada. Det finns inget bättre än det allra första doppet på resan. Att omfamnas av det stora blå och känna det salta vattnet mot huden. 


Fina stenar på "vår" strand.



Dagarna tog vi som de kom. Vi behövde inte titta på klockan. Gick upp när vi vaknade, köpte bröd i affären som låg tio meter från lägenheten. Satt på terassen och åt grekisk yogurt och färsk bröd samt försökte låta bli att mata alla magra katter som flockades runt bordet. Sedan gick vi ner till stranden och var där några timmar. Badade, och snorklade med Tyras nyinköpta rosa snorkel och cyklop. Ibland låg vi bara och flöt på simringen och pratade om livet.


Huskatt

På eftermiddagen tog vi lite siesta innan vi gick till poolen. Vi hade inte räknat med att ha pool men till Tyras lycka så fick vi låna grannhotellets om vi köpte en glass eller dricka eller något annat. Det var härligt att se henne, och som ett litet mirakel så lärde sig Tyra att simma den allra första dagen. Hon har varit på gång förut men nu satt det nästan direkt. Helt perfekta bentag och armtag. Ni förstår att jag var stolt som en tupp och ni kan gissa vad vi gjorde resten av veckan. Simmade, simmade och simmade.

Hotellt som poolen fanns vid var ett hotell som tog emot mycket engelska familjer. Tyra träffade där många engelska småtjejer som hon helt naturligt lekte med. Språket var bara ett problem ibland men jag försökte översätta så gott det gick när de busade runt i vattnet.



Efter en lång dag i solen tog vi det lugnt på terassen. Läste en bok. Spelade lite spel och käkade lite snacks. Det finns ingen gång som ett glas kall Retzina smakar så bra som efter en dag på stranden. Jag har försökt dricka Retzina hemma en varm sommardag men det smakar aldrig lika gott.


Middag vid havet

Kvällarna tillbringades på någon grekiska taverna. I början provade vi olika men de sista dagarna fastnade vi på Dionyssos restaurang. Han tog hand om oss lite extra. Bjöd alltid på något efter maten och så fanns ju Athina där som Tyra kunde leka med. De två sista kvällarna så träffade även Tyra en svensk tjej där. Efter många engelska och grekiska vänner så sa Tyra att det faktiskt var lite skönt att kunna prata svenska med de hon lekte med.

Jag var verkligen närvarande under vår greklandsresa. Jag upplevde varje solstråle på min hud, kände vattnet mot kroppen och hur det gjorde mig flytande och sval. Jag låg på stranden och kände sanden som rann emellan mina fingrar och hörd hur vågorna brusade och gjorde mig sådär lagom lugn och dåsig. Jag har känt den lilla söta handen i min och blivit förundrad hur mycket som rör sig i hennes lilla huvud när vi småpratat på vår väg ner till havet. Jag har känt de små spretiga tårna mot min rygg när vi försökte sova i den varma grekiska natten. Jag har vaknat på morgonen och hört henne säga.
- Jag älskar min mamma.


Vid det fantastiska blåa vattnet vid "shipwreck"


Den här semesterveckan kommer jag att ta fram i mitt minnen när hösten är som mörkast och jag tycker att livet känns tungt och trist. Då ska jag minnas värmen, inte bara ifrån solen, utan från vår gemenskap vi hade jag och Tyra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0